HGC neemt BurgGolf over: een nieuw hoofdstuk voor golf in Nederland
Met de overname van BurgGolf exploiteert de Hollandsche Golfclub (HGC) maar liefst 11 golfbanen*, samen goed voor een indrukwekkend aantal holes. Als de grootste golfbaanketen van Nederland bieden we onze klanten een uniek aanbod, terwijl we tegelijkertijd de voordelen van onze schaalgrootte verder benutten.
In een tijd waarin veel golfbanen en -clubs moeite hebben om te overleven, zet HGC een stabiele groei voort. Dit is te danken aan onze vernieuwende aanpak van golfbaanexploitatie. In dit uitgebreide verslag delen we hoe we dat doen.
Integratie van BurgGolf
De collega’s van Hollandsche Golfclub zijn druk bezig met de integratie van de BurgGolfbanen. Het is een grote uitdaging om als organisatie van vijf golfbanen (plus één in aanleg) in één keer zes extra locaties over te nemen. Toch zijn we ervan overtuigd dat we deze kans met succes kunnen benutten en zijn we trots op het vertrouwen dat hierin wordt gesteld.
De eerste maanden na de overname stonden in het teken van kennismaking en afstemming. Tijdens bijeenkomsten in september en oktober hebben we leden en medewerkers op de locaties geïnformeerd over HGC en onze plannen. We maakten kennis met nieuwe collega’s, kregen een goed beeld van de locaties en hun specifieke uitdagingen en introduceerden ons unieke HGC-credit systeem voor speelrechten. Ook de speelrechten voor bedrijfsleden in 2025 zijn inmiddels vastgesteld.
Video-overleg met recepties
Omdat het HGC-model geen baanmanagers kent, hebben we afscheid moeten nemen van de managers op de BurgGolfbanen. In november organiseerden we nieuwe bijeenkomsten met alle medewerkers om onze werkwijze en de nodige aanpassingen verder toe te lichten. Tegelijkertijd is direct gestart met het aanpakken van urgente problemen, zoals kapotte verwarmingen in Sint Nyk, douches bij Haverleij en lekkages bij Westerpark.
Samenwerking met vrijwilligers en bedrijfsleden
We hebben ook gesprekken gevoerd met clubvrijwilligers die wedstrijden en activiteiten organiseren op de voormalige BurgGolf-locaties. We moedigen hen aan om hiermee door te gaan binnen de mogelijkheden die wij bieden en ondersteunen hen waar nodig. Met de bedrijfsleden hebben we onze plannen voor 2025 gedeeld en de eerste kennismakingen zijn positief verlopen. Binnenkort zal ook aandacht worden besteed aan de marshals (stewards), zodat zij hun rol op onze manier kunnen voortzetten.
Hoewel de nieuwe situatie voor alle betrokkenen even wennen is, zien we een groot enthousiasme en betrokkenheid. Veel collega’s op de nieuwe locaties zijn blij met de duidelijkheid die we bieden. Het feest op 19 december wordt een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen.
Vooruitblik
De komende maanden staan in het teken van verdere instructies en ondersteuning voor de nieuwe collega’s, zodat zij goed voorbereid zijn op het nieuwe seizoen.
Greenkeeping
Ook onze hoofdgreenkeepers en hun teams zijn uitgebreid geïnformeerd over de veranderingen. Met het extra budget dat is vrijgemaakt, hebben zij direct een aantal lang gekoesterde klussen aangepakt, zodat de golfbanen er nog beter bij liggen. Een paar voorbeelden die ook in de nieuwsbrief worden genoemd:
De Berendonck, Wijchen:
Drainagesystemen zijn aangepast om overtollig water sneller af te voeren.
Westerpark, Zoetermeer:
Driving range bezand, bunkerdrainage gerenoveerd, en genoten van een prachtige ochtendfoto.
De Purmer, Purmerend:
De paden zijn verbeterd en uitgebreid en ze zijn nog niet klaar!
Opmerking:
*Bij het schrijven van dit artikel was nog niet bekend dat Golfbaan Land van Thorn overgenomen zou worden. Intussen zijn er 12 golfparken die we exploiteren en is 1 golfpark (Rotterdam) in aanleg.